עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

מרטין גרינברג (Martin Greenberg)

מרטין גרינברג, מנכ"ל אורט אמריקה, ניו יורק

"עבור הישראלים אמונה דתית היא הכל או כלום ועבור רבים מהם הבחירה היא – כלום. עבורינו, יהודי ארה"ב, יש דרכים שונות לעבוד את השם ולקיים חיים יהודים מלאי משמעות."


המרואיין -מרטין גרינברג (Martin Greenberg, יליד 1949), מנכ"ל רשת אורט אמריקה. נולד בעיר ניו יורק ומתגורר בה גם כיום.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"ישראל היא אבן הפינה של הזהות היהודית שלי, לצד בית הכנסת שלי והמשפחה שלי. אני מאמין שכולנו צריכים לעמוד לצד ישראל בכל עת."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"אני מחויב במאת האחוזים להגן על קיומה של מדינת ישראל ואעשה כן בעזרת עבודתי, כספי ואף אסכן לשם כך את חיי אם אדרש לכך."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? 

"אני יהודי קונסרבטיבי מאמין אשר מתפלל בבית הכנסת כל שבוע ומציין את כל החגים. אנחנו שומרים על כשרות ורוב חיי החברה שלנו נסבים סביב קהילת בית הכנסת. בתי לומדת להסמכה כרבה בבית המדרש לרבנים באמריקה ובני משמש כסגן מנהל תחום החינוך בבית הכנסת גדול בלוס אנג'לס.

"אני מצר מאוד על השליטה שיש לאורתודוכסים בממסד הדתי בישראל. בתי התחתנה עם ישראלי ואת החתונה ערך רב מהתנועה להתחדשות יהודית ועל כן הם נדרשו לנסוע לארה"ב על מנת להפוך את הנישואים למוכרים על ידי מדינת ישראל."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אני לא מרגיש אחריות מוסרית מכיוון שאיני תושב ישראל ולא מצביע בבחירות. אני מכבד את זכותם של אזרחי ישראל לבחור את מנהיגיהם ולקבוע את המדיניות הממשלתית. עם זאת אני בהחלט עוקב אחרי ההתפתחויות בקשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני ויש לי דעות ביחס למדיניות הישראלית."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"נסיון רב השנים שיש לי עם ישראל כפעיל בקהילה היהודית בארה"ב הביא אותי למסקנה הבאה: רוב הישראלים אינם מבינים לגמרי את התפקיד המרכזי שיש לזרמים הלא אורתודוכסי באמונתם הדתית של רבים מיהודי ארה"ב. עבור הישראלים אמונה דתית היא הכל או כלום ועבור רבים מהם הבחירה היא – כלום. עבורינו, יהודי ארה"ב, יש דרכים שונות לעבוד את השם ולקיים חיים יהודים מלאי משמעות."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"לעתים ישראל בוחרת שלא להיות קשובה לדאגות וחששות שיש ליהודי התפוצות, בעיקר ביחס לסוגיות דתיות. עם זאת ברמה הכללית אני תומך במדיניות הישראלית."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"ברמה העקרונית אני סבור שישראל צריכה לסייע לרווחתם ושלומם של יהודים בכל רחבי העולם, בפועל לעומת זאת המדינה יכולה לעשות כן רק בהתאם למשאבים המוגבלים שיש לה."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"ביקרתי בישראל למעלה מ-25 פעמים, בנסיעות לצרכי עבודה וביקורים אישיים. שני ילדי חיו בישראל למשך מספר שנים. אני חושב שישראל היא נס מופלא ומדינה מדהימה. היא גם מדינה עם אתגרים רבים ואני מחויב לסייע לה להתמודד איתם באמצעות עבודתי ובאופן אישי."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"אני גר בעיר ניו יורק ונמנה על קהילה בת 650 בתי כנסת קונסרבטיביים פעילים. אני מכהן כמנכ"ל ארגון פילנטרופי יהודי גדול."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן