עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

סטיבן ניל סיימון (Steven Neil Simon)

סטיבן ניל סיימון, פרופסור אורח, מכללת דורטמות', ורמונט

"התחושה שלי היא שהישראלים רואים את יהדות ארה"ב באופן אינסטרומנטלי, כלומר כאמצעי לחץ על הממשל האמריקאי על מנת שיאמץ מדיניות תואמת לאינטרסים של ישראל, אבל זו היא רק התרשמותי האישית." 


המרואיין -סטיבן ניל סיימון (Steven Neil Simon, יליד 1952), פרופ' אורח במכללת דורטמות'. יליד העיר ניו יורק, כיום מתגורר בנורוויץ', ורמונט. נשוי. את רוב חיי המקצועיים עשיתי בשירות המדינה, במקביל כתבתי או הייתי שותף לכתיבה של מספר ספרים אשר עסקו במזרח התיכון.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"חשיבות גדולה בשבילי באופן אישי. איני יכול להעריך את חשיבותה עבור כלל העם היהודי. אם השאלה היא – האם לדעתך ישראל חיונית לקיומה של יהדות התפוצות, אני מניח שהתשובה היא- לא, במובן ששיעור היהודים בתפוצות אשר זונחים את זהותם היהודית לא יושפע במידה משמעותית מקיומה או מאי קיומה של מדינת ישראל. זוהי כמובן שאלה מוככבת אשר התשובה אליה משתנה בהתאם לכמה הנחות יסוד מקדימות. בהקשר של יהדות ארה"ב, הסקרים מראים כי פחות יהודים מרגישים מחוברים רגשית לגורלה של מדינת ישראל. סביר להניח כי העליה בשיעור הנישואים המעורבים מסבירה התפתחות זו."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"הגעתי לישראל ב-1973 כמתנדב בזמן המלחמה. בשלב זה של חיי נראה שמעורבות פיזית שלי בהגנה על ישראל תעשה יותר נזק למדינה מאשר תביא תועלת. אם השאלה היא – האם אני מגן על ישראל כאשר האדם מולי מערער על הלגיטימיות של עצם קיומה, התשובה – כן, בהחלט."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני לא שומר שבת או על חוקי הכשרות, אך גדלתי בקהילה מעורבת קונסרבטיבית-אורתודוכסית, אחד הביטויים לכך היה היעדר מחיצת גברים/נשים בבית הכנסת, אך נוסח התפילה היה אורתודוכסי כמו גם החזן ורב הקהילה. ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל, זה מצער אבל הסדר זה סוכם עם בן גוריון בשנותיה הראשונות של המדינה וכיום הדמוגרפיה והמסורת מבטיחים את המשך קיומו של הסדר זה בעתיד."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"לא, מדוע עלי להרגיש כך?"

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"התחושה שלי היא שהישראלים רואים את יהדות ארה"ב באופן אינסטרומנטלי, כלומר כאמצעי לחץ על הממשל האמריקאי על מנת שיאמץ מדיניות תואמת לאינטרסים של ישראל, אבל זו היא רק התרשמותי האישית. באותו הקשר, יש לי רושם, במיוחד לאחר שיחות עם ישראלים שהתבטאו בצורה כנה ופתוחה בעניין (דוגמת מייקל אורן, לשעבר השגריר הישראלי בארה"ב וכיום ח"כ במחנה הימין) כי יהודים אשר מבקרים את מדיניות הליכוד נתפסים כבוגדים ומי שאינם יהודים אמיתיים."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"ישראל צריכה להגיע לאיזון לא קל  ביחס לנקיטת פעולות אותן מרבית הישראלים תופסים כליבת הציונות וכפעולות המקטינות את הסיכונים הבטחוניים הקיימים בסביבת ישראל, כאשר במקביל פעולות אלו מגדילות את האיומים על שלום יהדות התפוצות. היסטורית ישראלים נטו להעדיף את האינטרס הראשון במשוואה זו ויש להניח כי מצב זה לא ישתנה בעתיד."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"ביקרתי בישראל פעמים רבות ולתקופות ארוכות, כנער ציוני, כדיפלומט, חבר בצוות הבית הלבן וכאקדמאי. ישראל היא מדינה מורכבת מדי ואני אדם מורכב מדי בשביל לסכם את ההתרשמות המשתנה שלי מישראל בכמה מילים ספורות."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"עבר זמן רב מאז שביקרתי בעיר הולדתי, אבל לפני 50 שנים היא היתה 'יהודית' למדי, במובן שרוב השכנים שלנו היור יהודים שומרי מצוות ומתפללים בבית הכנסת."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן