עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ג'יימי אלן בלאק (Jamie Allen Black)

ג'יימי אלן בלאק, מנהלת תחום יוזמות אסטרטגיות, Big Tent Judaism, ניו יורק

"מדינה יהודית יכולה/צריכה להיות פיסת אדמה נייטרלית בה כל היהודים יכולים להרגיש בנוח ובבית. אם זה היה המקרה הייתי סבורה שלקיומה של מדינה כזו יש חשיבות גדולה כמקום מקלט וכייצוג להיסטוריה המשותפת שלנו."


המרואיינת – ג'יימי אלן בלאק (Jamie Allen Black), מנהלת תחום יוזמות אסטרטגיות ב-Big Tent Judaism/Jewish Outreach Institute. נולדתי וגדלתי בלוס אנג'לס, בשנת 1990 עברתי לעיר ניו יורק, בה אני מתגוררת כיום.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"מדינה יהודית יכולה/צריכה להיות פיסת אדמה נייטרלית בה כל היהודים יכולים להרגיש בנוח ובבית. אם זה היה המקרה הייתי סבורה שלקיומה של מדינה כזו יש חשיבות גדולה כמקום מקלט וכייצוג להיסטוריה המשותפת שלנו."

האם את חשה מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כן."

האם את משייכת את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אם הישראלים רוצים שהאורתודוכסים ישלטו בממסד הדתי אז זה צריך להיות המצב. אם הישראלים לא רוצים בכך, הם צריכים לעשות משהו כדי לשנות זאת. אישית אני סבורה שישראל צריכה להיות יותר משוחררת מהגדרות הזרמים השונים, אבל אני לא תושבת ישראל."

האם את חשה אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"במובנים מסוימים כן, אבל יותר משאני חשה אחריות בעצמי אני חושבת שאחרים רואים בי אחראית."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"כי אנחנו מיעוט איתן וגם כי היהדות אינה מוטמעת בחיי היומיום שלנו באותו אופן שהיא מתקיימת בישראל."

כיצד היית מתארת את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"המדיניות הישראלית היא כי היהודים אשר בחרו לחיות בישראל עושים את המעשה 'הנכון'  וכי יתר העולם צריך לתמוך במדיניותה של ישראל ובכלכלתה כדי לזכות בתמיכת יהודי התפוצות."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כל הקהילות היהודיות בעולם נושאות במחויבות הזו."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכמי את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"ביקרתי בה פעמיים. האנשים בישראל חביבים ורובם חיים את חיי היומיום כמו שכולנו חיים אותם. עם זאת הזעם והכעס של הפלסטינים כלפי ישראל הוא אמיתי וממשי (באחד הביקורים נותרתי תקועה בהר הצופים בזמן תקרית במהלכה תושבים פלסטינים זרקו בקבוקי מולטוב על כוחות המשטרה, מאוד מפחיד ואמיתי)."

האם תוכלי לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"עיר הולדתי היא לוס אנג'לס, בה חונכתי במסגרת התנועה הרפורמית, אשר אני יכולה להגיד כי היא די דומה ל-High Church. הקהילה היהודית בלוס אנג'לס היא מתבוללת ברובה ומרבית חבריה רואים בעצמם יהודים במובן התרבותי. כיום אני גרה בניו יורק בה הפולחן היהודי נוכח הרבה יותר והרבה יותר קל למימוש."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן