עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ולדימיר מינקוב

ד"ר ולדימיר מינקוב, מדען גרעין בגמלאות, אילינוי

"המשימה הרוחנית של היהודים כעם הנבחר – לעזור לאנושות לבנות עולם טוב יותר עבור כולם – משימה שבגינה יהודים צריכים להיות נוכחים בכל מקום."


ד"ר ולדימיר מינקוב (Vladimir Minkov), מדען גרעין בגמלאות, סופר וכותב, מפעיל בלוג בשם – Intellectual Judaism – yes, it is“. היה שותף לכתיבת הספר "Nuclear Shadow Boxing" העוסק ברקע המדעי למירוץ החימוש הגרעיני בין ארה"ב לברית המועצות במהלך המלחמה הקרה, כמו כן פרסם את הספר “The Jews and Their Role in Our World”, העוסק במסעו האישי לגילוי זהותו היהודית. ד"ר מיניקוב איבד את מרבית קרובי משפחתו בשואה, בשל כך ובשל המגבלות על ההתפתחותו הרוחנית בברית המועצות, החליט להגר בשלהי שנות ה-70 לארה"ב. כיום תושב סקוקי, אילינוי, ארה"ב. 


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"קיומה של מדינת ישראל הוא בעל חשיבות גדולה עבורי ועבור מרבית חברי ושתופי לדרך אשר היגרו למדינות מערביות (בעיקר לישראל וארה"ב) מברית המועצות האנטישמית. לדעתי קיומה של ישראל והתמיכה בה צריכים להיות סוגיות מרכזיות עבור העם היהודי ועבור כל העולם היהודי-נוצרי, כחלק מההבנה כי לבנות עולם טוב יותר על בסיס ערכים יהודים-נוצרים."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"אני מגן על ישראל ועל חובתו של המערב להגן עליה במאמרים רבים שפרסמתי."

האם אתה משייך את עצמך לזרם דתי מסוים? מהי עמדתך בנוגע לדומיננטיות של הזרם האורתודוכסי בממסד הדתי בישראל?

"אני חבר בקהילת בית כנסת שאינו נכלל באחד הזרמים המוגדרים. במשך שנים רבות הייתי חבר בקהילת בית כנסת רפורמי. עזבתי את בית הכנסת הרפורמי (בו מרבית המתפללים היו חביבים וידידותיים מאוד, כמו גם רב הקהילה) בשל חוסר היכולת של התנועה הרפורמית לתרגם את העקרונות הרוחניים של התורה לפעולה פוליטית וחברתית. אני לא מתנגד למדיניות הליברלית בה תומכת התנועה הרפורמית – אני מתנגד להחלפת עקרונות היהדות של התורה בעקרונות ליברליים (גם מבלי להיות בטוח מה הם עקרונות אלו ממש).

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אני מרגיש אחריות מוסרית לסייע לישראל לפתח מדיניות בטחון טובה יותר בעולם מוסלמי אנטי ישראלי – אבל לא להכריח אותה לעשות את מה שהיא תופסת כסכנה לקיומה."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"הבנת המשימה הרוחנית של היהודים כעם הנבחר – לעזור לאנושות לבנות עולם טוב יותר עבור כולם – משימה שבגינה יהודים צריכים להיות נוכחים בכל מקום."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"לא טובה במיוחד. מדיניותה של ישראל מכוונת לעידוד עלייה במקום לנסות וליצור מעין אומה יהודית, לא על מנת לשלוט על כל שאר האומות אלא על מנת לסייע להן לבנות עולם טוב יותר."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"זו שאלה גדולה מדי, הכל תלוי במשמעות המונח 'מצוקה'."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"כן, אני נהנה מהמציאות הישראלית, היא מערבת בתוכה את כל מה שיצר העם היהודי מאז מעמד הר סיני."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"אני גר באחד מפרבריה של שיקגו, בדומה לישראל, בקהילה כאן ניתן למצוא הכל."

האם יש שאלה נוספת שאתה סבור כי יש להוסיף לשאלון הפרויקט?

"כן, הייתי מוסיף שתי שאלות:

1- מה ניתן לעשות על מנת לחזק את החיבור הרוחני בינינו ובין הנוצרים על מנת ליצור עולם טוב יותר יחדיו.

2- מה ניתן לעשות על מנת להגן על העולם היהודי-נוצרי מפניו אויביו.

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן