עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

פרופ' מרסין גרינברג

מרסין גרינברג, פרופ' במכון לביוכימיה וביופיסיקה, ורשה

"אני חש בושה, בושה גדולה. מנקודת מבטי האופן בו ישראל מתנהגת לפלסטינאים דומה לאפרטהייד. אני דור שני לשואה ואני יודע על מה אני מדבר."


מרסין מסייג' גרינברג (Marcin Maciej Grynberg, יליד 1970), פרופסור עמית במכון לביוכימיה וביופיסיקה בוורשה, פולין. נולדתי בוורשה. את לימודי האקדמיים עשיתי באוניברסיטת ורשה, את עבודת הפוסט דוקטורט במכון בורהם בקליפורניה. מייסד שותף של תנועת המדענים החברתיים – Citizens of Academia.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"עבורי, בעלת חשיבות גדולה. הסטטיסטיקה גורמת לי להניח שתוכל למצוא קשת מגוונת של דעות בקשר לכך :)."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כאשר הייתי צעיר ופרצה האנתיפאדה הראשונה רציתי לנסוע לישראל ולעזור. זה היה זמן קצר לאחר הביקור הראשון שלי בישראל. בשנים לאחר מכן נקודת המבט שלי השתנתה מאוד והפכה להיות מורכבת יותר וכיום אני לא מחויב להגן על מדינת ישראל בכל הנסיבות. להפך, במובנים מסוימים אני סבור שענישה יכולה להיטב את מצבה של ישראל :(."

האם אתה משייך את עצמך לזרם דתי מסוים? מהי עמדתך בנוגע לדומיננטיות של הזרם האורתודוכסי בממסד הדתי בישראל?

"אני לא אדם דתי. אני נעצב שיש דומיננטיות כלשהי בממסד הדתי במקום נקודת מבט כללית יותר."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אני חש בושה, בושה גדולה. מנקודת מבטי האופן בו ישראל מתנהגת לפלסטינאים דומה לאפרטהייד. אני דור שני לשואה ואני יודע על מה אני מדבר."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"אני לא באמת יודע, אתה מכיר את האמרה – 2 יהודים, 7 דעות :)."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"בוא נהיה מדויקים, אתה שואל לגבי המדיניות הממשלתית, כן? זו יכולה להשתנות כאשר יש פוליטיקאים שונים נמצאים בעמדת השליטה. ביחס לממשלה הנוכחית מה שאני רואה בעיקר: להעלות יהודים לישראל, מכל סוג שהוא (גם כאלה שלא היה להם כלל מושג שהם יהודים, למשל בדרום אמריקה) על מנת להעלות אל מספר היהודים בישראל אל מול האיום הדמוגרפי של הציבור הערבי, לגייס תרומות ולעודד יהודים לבוא ולראות את כל הדברים הנפלאים שיש לישראל להציע. אין שום התייחסות לסוגיות הרציניות באמת, כמו הפרת זכויות אדם, אבטלה, מעורבות המעצמות בסכסוך."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"לא."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"כן

1- ארץ יפיפיה מבחינת נופי הטבע ובמרבית הישובים בה.

2- מפותחת מאוד ועם תעשיית הייטק משגשגת.

3-  מחקר מדעי נהדר.

4- הצעירים בה מתבגרים במהירות במהלך השירות הצבאי. תענוג לדבר עם מרבית האנשים, למרות אפקט 'הצבר' שלאדם מבחוץ לוקח מעט זמן להתרגל אליו ולקבל אותו.

5- אנשים שמחים לעזור.

6- לפחות פחות אנשים יש מגע ישיר עם הציבור הפלסטיני ולכן אני רואה בעיה הולכת וגוברת בשל הריחוק, הזרות והיעדר האמון בין שתי האוכלוסיות.

7- אבטלה היא סוגיה הולכת וגדלה בין היתר בשל מדיניות הממשלה לעודד עלייה.

8- חוסר מודעות להשפעה הגדולה של כוחות גדולים זרים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. די מובן אני מניח, אף אחד לא רוצה לחשוב על עצמו כפיון במשחק גדול יותר."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"אני גר בוורשה. הקהילה כאן קטנה למדי ועדיין היא הקהילה הגדולה בפולין. אנחנו מכירים זה את זה, כמעט כולנו. הקהילה נחלקת מעט בין מספר ארגונים: דתיים מזרמים שונים, חילוניים, סביב מכנה משותף כלשהו, דוגמת מועדון לבני הדור השני, מגזין לגמלאים ועוד. אני אישית מעורב בפעילות של JDC ו JCC."

האם יש שאלה נוספת שאתה סבור כי יש להוסיף לשאלון הפרויקט?

"מה הם תחושתייך כלפי ישראל?"

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן