עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

דניס מ. קירשנבאום (Dennis M. Kirschbaum)

דניס מ. קירשנבאום, מנהל אגודת הלל באוניברסיטת רוצ'סטר, ניו יורק

"ישראל היא הביטוי הלאומי של הניסוי היהודי בן 4,000 שנים, וגם שאינה מושלמת, קיומה הוא הכרחי לשרידותו ושגשוגו של העם היהודי."


המרואיין – דניס מ. קירשנבאום (Dennis M. Kirschbaum, יליד 1961), מנהל אגודת הלל באוניברסיטת רוצ'סטר בניו יורק. נולדתי בניו יורק, גדלתי בבולטימור ואת ילדי גידלתי באיזור וושינגטון הבירה. כרגע אני מתגורר ברוצ'סטר, ניו יורק.

בתור מנהל אגודת הלל בקמפוס אני רואה את תפקידי בלעורר, לבנות ולעודד זהות יהודית. ישראל היא חלק משמעותי מפעילות זו. יצירת חיבור בין הסטודנטים היהודים לישראל היא אחת הדרכים למלא את תפקידי ופרויקט תגלית היא כלי נהדר לשם כך.

שימשתי כאיש צוות ב-13 מסעות מטעם תגלית וראיתי את ההשפעה שיש למסע על חלק מן הסטודנטים. מסתבר שאהבת ארץ ישראל אינה טבועה בדי.אנ.איי שלכל היהודים (למורת רוחם של מרבית מבני דורי והדורות הקודמים). צעירים יהודים נחשפים בתקשורת לתמונות קשות בישראל ולא תמיד מכירים את ההיסטוריה ואת נקודות המבט השונות על מנת לראות את התמונה השלמה. הדרך הטובה ביותר עבור סטודנטים יהודים להבין את ישראל היא לבקר בה. בשנה הבאה יגיע לקמפוס ברוצ'סטר שליח ישראלי מטעם הסוכנות היהודית ואגודת הלל העולמית. הדבר השני בחשיבותו לאחר הבאת סטודנטים יהודים לישראל הוא להפגיש אותם כאן עם ישראלים. אני סבור שלתוכנית תהיה השפעה נהדרת על הקמפוס.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"המדינה היהודית טעונה במשמעות רבה עבורי. בגיל 20, 3 חודשים אותם ביליתי כמתנדב בישראל, שינו לחלוטין את הגדרתי העצמית כיהודי והתניעו את המסע בסופו יהדותי הובילה גם את עיסוקי המקצועי. לדעתי לא ניתן לחיות יהודי מבלי לעסוק בסוגיה מהי משמעותה של ישראל עבורך באופן אישי ועבור העם היהודי כולו."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כן. ישראל, במקביל להיותה ביתי הרוחני, משמשת גם כמקום מקלט פיזי ליהודים, אשר מעולם לא הפכו להיות חופשיים מרדיפה במשך 2,000 שנות גלותנו. ישראל היא הביטוי הלאומי של הניסוי היהודי בן 4,000 שנים, וגם שאינה מושלמת, קיומה הוא הכרחי לשרידותו ושגשוגו של העם היהודי."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני משתייך לקהילת בית הכנסת הנכלל בתנועת USCJ (איגוד בתי הכנסת הקונסרבטיביים), אבל אני רואה את עצמי כפלורליסט. אני סבור שהממסד הדתי צריך לייצג את המגוון הרחב של האמונות הדתיות ביהדות המתקיים בישראל. צריך להינתן מקום רב יותר לקולות מגוונים, ביניהם קולותיהם של נשים, יהודים ליברליים וקולות אחרים אשר יכולים לסייע ליהדות להתפתח ולהסתגל, כפי שעשתה תמיד, למציאות חדשה."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"כן. אני מאמין שכל בני האדם אחראים זה לזה והדבר נכון שבעתיים לפעולותיה של ישראל, אותם אני יכול לדמות מבחינתי למעשיו של בן משפחה."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"אני לא מחבב הכללות הנעשות לגבי ישראלים, עם זאת אני סבור שישראלים רבים אינם מכירים בכך שקהילה יהודית משגשגת בתפוצות היא בעלת ערך לישראל, ולא רק לגיוס כספים. ישנה תנועה של יהודים אל ישראל ומחוצה לה, אותה ניתן לדמות לאופן בו חמצן וחומרי תזונה נעים פנימה והחוצה מתוך תא בגוף האדם. התנועה הזו מתקיימת לכל הפחות מימי גלות בבל. שמעתי מספר ישראלים בעלי שם מתבטאים כי ליהדות התפוצות לא יהיה קיום לאורך זמן. אני סבור שהם טועים. נהפוך הוא, ליהודים יש משימה בעולם שלנו וחלק ממשימה זו מצריך קיומה של קהילה יהודית בתפוצות."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"ברמה העקרונית אני חושב שהיא מסבירה פנים ומועילה."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"בוודאי, כל היהודים אחראים זה לזה."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"ביקרתי בישראל 15 פעמים, בלתי אפשרי לסכם את התרשמותי ממנה. רגשותי ומחשבותי ביחס לישראל הם מורכבים ועמוקים. ישראל מופיעה בחלומותי, בשירים אותם אני כותב. היא ארץ משונה והיא גם הבית. זהו מקום אליו אני מגיע לעבוד וכדי לשהות בחברת חברים, היא יפה ומכוערת. אני בוכה כאשר אני מגיע אליה ואני בוכה כאשר אני עוזב. אני תוהה האם הייתי מסוגל לחיות בה ואני תוהה האם אני יכול שלא לחיות בה."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"נכון לעת זו אני מתגורר ברוצ'סטר, במדינת ניו יורק. הקהילה היהודית כאן מונה כ-20,000 איש. היא מסבירה פנים ותוססת. יש כאן פעילות ערה של הפדרציה היהודית, של JCC ויש כאן מספר בתי כנסת עם ייצוג לכל קשת הזרמים ביהדות. אני עובד באוניברסיטת רוצ'סטר בה יש כ-1,000 סטוטדנטים יהודים."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן