עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

נונו מרטינס

נונו ואהנון מרטינס, מנהל לענייני האיחוד האירופי בקונגרס היהודי האירופי, בלגיה

"יהודי התפוצות סופגים ונטמעים בתרבות המדינה בה הם חיים ולעתים אופיה של התרבות הישראלית אינו מקל על תמיכה בישראל במקומות מסוימים." 


המרואיין – נונו ואהנון מרטינס (Nuno Wahnon Martins, יליד 1976), מנהל לענייני האיחוד האירופי בקונגרס היהודי האירופי. נולדתי בעיר ליסבון, פורטוגל, כיום תושב בריסל בבלגיה. אני חובב נלהב של היסטוריה יהודית אך אינני יהודי שומר מצוות כלל. אני הולך לבית הכנסת פעמיים בשנה.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"קיומה של מדינה יהודית הוא חיוני לעתידו של העם היהודי, במיוחד לאחר השואה. אישית אני תומך נלהב של בקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, לא רק כמקום מקלט לשעת חירום אלא גם כהגשמת החלום הציוני."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"אני מרגיש מחויב מאוד ומחויבות זו זוכה לעדיפות גבוהה ולביטוי בחיי האישיים והמקצועיים. המחויבות שלי כוללת גם מחויבות להגן על מעמדה של ישראל כמדינה נורמטיבית, זאת כנגד הסטנדרט הכפול בו נוקטים אלה המבקשים לבקר ולחבוט בישראל."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני מרגיש נוח עם כל זרם ביהדות, מלבד החרדים הקיצוניים, כל עוד הוא אינו מבקר ותוקף זרמים אחרים. עם זאת, אני מרגיש חיבור חזק במיוחד ליהדות קונסרבטיבית. אני לא אוהב את העובדה שלזרם יחיד (האורתודוכסי) יש שליטה בממסד הדתי בישראל."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"לא. לישראל ולממשלתה יש את הזכות לבחור את המדיניות הטובה ביותר עבורם. לי יש את הזכות לבקר את ההחלטות הפוליטיות של ישראל כל עוד אינני שם בסימן שאלה את עצם קיומה של המדינה. במובן זה אין הבדל בין ביקורת על ממשלת ישראל מביקורת על כל ממשלה של מדינה אחרת."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"אי ההבנה כי יהודי התפוצות סופגים ונטמעים בתרבות המדינה בה הם חיים וכי לעתים אופיה של התרבות הישראלית אינו מקל על תמיכה בישראל במקומות מסוימים."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"נעשים לאחרונה נסיונות לשפרה, אבל היא עדיין יכולה להיות טובה הרבה יותר מהמצב הנוכחי."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן ולא. כן, ישראל היא מדינה יהודית ועומדת מולה חובה מוסרית לסייע ליהודים ברחבי העולם. לא- אם הקהילה היהודית אינה מעוניינת בסיוע."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"כן, ביקרתי בישראל פעמים רבות. אני פשוט אוהב את הארץ הזו, למרות הקשיים העומדים בפני תושביה."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"אני גר כיום בעיר ובה קהילות יהודיות שונות, אולם גדלתי בעיר בה יש קהילה יהודית קטנה, אורתודוכסית באופיה אף על פי שרוב חבריה אינם דתיים."

לו יכולת להפנות שאלה לקורא הישראלי בפרויקט זה, מה היית שואל?

"כיצד אתה רואה את יחסי ישראל ויהדות התפוצות?"

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן