עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ארינה ברייברמן (Arinne Braverman)

ארין ברוורמן, מנהלת אגודת הלל באוניברסיטת נורת'ווסטרן, מסצ'וסטס

"לבן דור המיליניום היהודי האמריקאי הממוצע יש זהות אמריקאית מבוססת וחזקה והוא אינו רואה את חייו כחסרים בגלל העובדה שהוא אינו חי בישראל."


המרואיינת – ארין ברוורמן (Arinne Braverman, ילידת 1977), בעלת תואר שני בחינוך, מנהלת אגודת הלל באוניברסיטת נורת'ווסטרן.

ארין נולדה בשיקגו, אילינוי. בשנת 1999 סיימה את לימודיה במכללת סמית', לאחר מכן השתקעה בניו ג'רזי, שם עסקה בייעוץ ארגוני. בשנת 2002 עברה למסצ'וסטס שם שימשה כעמיתה ביוזמה חברתית בקהילה היהודית. בשנת 2005 הצטרפה לצוות אגודת הלל והחל משנת 2012 משמשת כמנהלת אגודת הלל באוניברסיטת נורת'ווסטרן. פועלה במסגרת אגודת הלל זיכה אותה במספר אותות הצטיינות ושבח מצד ארגונים יהודים שונים.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"גם אם ישראל לא היתה ממוקמת בארץ מולדתנו ההיסטורית, רק בשל היותה המדינה היהודית היחידה בעולם, יש לה חשיבות יוצאת דופן. האנטישמיות פגעה ביהודים במשך אלפי שנים ומדינה יהודית תמיד תהיה צורך קיומי (כמקום מקלט ליהודים מכל העולם), בנוסף להיותה נושאת תרומה לאנושות כולה."

האם את חשה מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"לחלוטין. הסיבה הבסיסית להחלטתי להצטרף להלל לפני כעשור היא הרצון שלנו לספק לכל סטודנט יהודי את ההזדמנות לגלות וליצור מערכת יחסים עם ישראל. ביחד עם הסטודנטים, אנחנו חוקרים כיצד ישראל מהווה מקום מרכזי בבניית הזהות היהודית האישית שלהם וכיצד ישראל ממשיכה להשפיע על השיח היהודי, על העמיות היהודית ועל העולם.

"ברמה המעשית באגודת הלל בנורת'ווסטרן הסטודנטים עובדים בצמוד לאיש קשר מטעם IACT (יוזמה לקידום ישראל בקמפוסים מטעם הקהילה היהודית בבוסטון) ולשליח מטעם הסוכנות היהודית, על מנת להיאבק בפעילות ה-BDS זה למעלה משנתיים."

האם את משייכת את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני מגדירה את עצמי כיהודיה רפורמית, אבל אני מחויבת באופן עמוק לפלורליזם ביהדות. למדתי במסגרת הארגון האורתודוכסי 'קירוב', שימשתי כיועצת נוער בקהילת בית כנסת בזרם ההומניסטי, קראתי יותר מ-30 ספרים על תנועת היהדות המתחדשת ועוד. האינטראקציות האלה עם זרמים שונים ביהדות עיצבו וחיזקו את הזהות היהודית שלי.

בתור יהודיה אמריקאית, באופן אישי הייתי מעדיפה ממסד דתי יותר פלורליסטי בישראל. עם זאת, אני מאמינה באמונה שלמה שהישראלים צריכים לקבוע לעצמם את גורלם."

האם את חשה אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אני סבורה שהצבא הישראלי מכפיף את עצמו לנורמות המוסריות הגבוהות ביותר מבין צבאות העולם (כדוגמא הפעלת נוהל 'הקש בגג', ניסוח קוד אתי לצה"ל, שילוב חיילים מהקהילה הלהט"בית בזמן שבארה"ב נהגו במדיניות 'לא נשאל, אל תספר', שילוב חיילים בעלי מוגבלויות ועוד). כמו כן אני באמת מאמינה שאת ענייני הבטחון הלאומי של ישראל עלינו להשאיר בידי הישראלים."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"אני חושבת שישראלים רבים כושלים מלהבין כי רוב היהודים בארה"ב לא שואפים לחיות בישראל. לבן דור המיליניום היהודי האמריקאי הממוצע יש זהות אמריקאית מבוססת וחזקה והוא אינו רואה את חייו כחסרים בגלל העובדה שהוא אינו חי בישראל."

כיצד היית מתארת את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"גדלתי בתקופה ובתרבות אשר ראתה את מדינת ישראל כמי שבזה ליהודי התפוצות. במהלך העשור האחרון היה נפלא לראות כיצד ישראל משקיעה ביהודי ארה"ב ביוזמות דוגמת תוכנית תגלית, תוכנית השליחים של הסוכנות היהודית, תוכנית מסע וככלל במאבק נגד ה-BDS. שליח הסוכנות באונ' נורת'ווסטרן, אור אלמליח, היה השגריר הטוב ביותר שניתן לדמיין עבור ישראל בקמפוס, באמצעות פעילות מול הדור הבא של הנהגת הסטודנטים, יהודים ולא יהודים כאחד."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"בהחלט, אם עם ישראל לא יעשה זאת, מי כן יעשה? ההיסטוריה הוכיחה לנו פעם אחר פעם שאם לא נדאג זה לזה, חיי יהודים ימצאו בסכנה."

סטודנטים מאגודת הלל בנורת'ווסטרן מבקרים בירושלים
סטודנטים מאגודת הלל בנורת'ווסטרן מבקרים בירושלים.

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכמי את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"בתור אומה צעירה יחסית זה מעורר השתאות לראות את כל הישגיה של ישראל, אל מול האתגרים והמכשולים, ביניהם איום בהשמדה מצד המדינות השכנות ומתקפות טרור בלתי פוסקות. השתאתי עוד יותר אל מול היופי והנחישות של הישראלים אשר התמודדו עם אתגרים בלתי יאמנו ועדיין הפכו להיות האנשים הנדיבים ביותר, המוסריים ביותר והיצירתיים ביותר שיצא לי לפגוש. כמו כן התרשמתי עמוקות מן היופי והנחישות שעולים מתוך נופי הארץ והאתרים ההיסטוריים בהם ביקרתי."

האם תוכלי לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"בבוסטון ישנה קהילה יהודית משגשגת, עם סניף הפדרציה היהודית הטוב ביותר בארה"ב אשר תומך בארגונים ויוזמות יהודיות רבות, הנוגעים ליהודים מכל זרמי האמונה ולאורך כל השלבים במעגל החיים האנושי. זה מקום נהדר להיות בו יהודי!"

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן