עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

חנה קנזן (Chana Kanzen)

חנה קנזן, מנכ"לית Jewish Interactive, לונדון

"כיהודיה אני יודעת שתמיד יש לי את ישראל לצידי, זה כבר לא שאלה של 'אם', זו שאלה של 'מתי'. עבור יהודים בכל העולם ישראל היא לא רק הכרחית- בזכות ישראל אנחנו מסוגלים לחיות את חיינו."


המרואיינת – חנה קנזן (Chana Kanzen, ילידת 1974), מנכ"לית Jewish Interactive, עמותה העוסקת בפיתוח כלים חינוכיים בתחום החינוך היהודי. תושבת לונדון, בריטניה.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"קיומה של מדינת ישראל הוא חיוני- באקלים הפוליטי הנוכחי באירופה ובעולם כולו- כיהודיה אני יודעת שתמיד יש לי את ישראל לצידי, זה כבר לא שאלה של 'אם', זו שאלה של 'מתי'. עבור יהודים בכל העולם ישראל היא לא רק הכרחית- בזכות ישראל אנחנו מסוגלים לחיות את חיינו בשגרה."

האם את חשה מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כן לחלוטין, המחויבות שלי לישראל היא מוחלטת ואעודד את ילדי לנהוג בצורה דומה."

האם את משייכת את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני אורתודוכסית מודרנית, עם זאת אני לא מסכימה עם חלק מן הדעות אותן מבטאות המפלגות החרדיות בישראל, במיוחד בנוגע לגישה האנטי-פלורליסטית שלהן. יש לי בעיה גדולה עם האופן בו חרדים מתייחסים ליהודים חילונים, יחס שמביא הרבה שנאה מיותרת. עלינו לאמץ לחיקנו את כל היהודים באהבה, לא בשנאה, בלי קשר לדעותיהם או לרמת האמונה שלהם."

האם את חשה אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"כן ולעתים אנחנו מעומתים עם סיטואציות מורכבות עליהן קשה לסנגר מחוץ לישראל. עם זאת התקשורת הבינלאומית מוטה כל כך נגד ישראל עד שרוב הדיווחים שמגיעים אלינו הם לא מדויקים או חד צדדיים."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"מנסיוני ישראלים מרגישים מחוברים ליהדותם בעיקר מחוץ לישראל. בישראל הם מרגישים – ישראלים, בעולם הם מרגישים – יהודים. אם הם שומרי מצוות ואם לא, עבור אזרחי העולם הם תמיד יהיו יהודים. ישראלים לרוב כושלים מלהבין זאת."

כיצד היית מתארת את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"אני סבורה שישראל צריכה לתת בחזרה ליהודי התפוצות מעט יותר, כעת שיש לה יכולת כלכלית לעשות כן. צריכה להיות פעילות דו כיוונית של תוכניות חינוכיות ומפעלי צדקה. כמו כן ישראל צריכה לפעול להפיץ יותר אייטמים חיוביים על ישראל במדיה, לדוגמא האופן בו ישראל מסייעת לנפגעי אסונות טבע וכדומה."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכמי את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"אני נמצאת בישראל ממש כעת. ישראל היא הבית שלי, לונדון היא מקום מגורים זמני עבורי. למרות שנולדתי וגדלתי והייתי תושבת לונדון כל חיי, עבורי ישראל היא הבית."

האם תוכלי לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"תוססת, אקלקטית, חדשנית וגדולה."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן