עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

רבי אלן גרינספן (Rabbi Ellen Greenspan)

רבי אלן גרינספאן, מונטריאול

"אנחנו, היהודים החיים בתפוצות, זקוקים לישראל, זקוקים לה על מנת שתשמש לנו כמודל מוסרי, כמקום מקלט בשעת הצורך, אבל ישראל זקוקה לנו באותה מידה."


המרואיינת – אלן גרינספאן (Ellen Greenspan, ילידת 1958), רבה ומחנכת בקהילת בית הכנסת Emanu-El-Beth Sholom, במונטריאול, קוויבק, קנדה. נולדתי בסקרסדייל, ניו יורק. התגוררתי בצפון-מערב ניו ג'רזי במשך 23 שנים, עד אשר עברתי למונטריאול, לפני שנתיים.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"נעקצתי ב'חיידק הישראלי' במהלך הביקור הראשון שלי בישראל, בשנת 1976. מאז שבתי וביקרתי בישראל פעמים רבות. ישראל היא חיונית להישרדותו של העם היהודי, אבל גם להפך- אנחנו, היהודים החיים בתפוצות, זקוקים לישראל, זקוקים לה על מנת שתשמש לנו כמודל מוסרי, כמקום מקלט בשעת הצורך, אבל ישראל זקוקה לנו באותה מידה."

האם את חשה מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"לחלוטין."

האם את משייכת את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני תוצר של התנועה הרפורמית האמריקאית ומגדירה את עצמי בגאווה כיהודיה רפורמית (וביתר דיוק אני רבה רפורמית). אני סבורה שהיהדות הרפורמית צריכה לזכות בהכרה מלאה ושוויון זכויות בישראל. אין שום אופציה אחרת מלבד זו."

האם את חשה אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"לא אחריות אישית. בתור יהודיה אמריקאית יש לי את הזכות ואת האחריות לתמוך בישראל, אבל אני לא חייבת תמיד לתמוך בפעולות של ממשלת ישראל."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"כי לחיות חיים בהתאם לקצב החיים היהודיים היא פעולה קשה יותר בתפוצות. אני באופן אישי חיה את חיי בהתאם ללוח השנה היהודי, אבל אפילו עבור מישהי כמוני 'יהודיה מקצועית' זה לא תמיד קל לביצוע."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכמי את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"פעמים רבות, ביניהן פעמיים למשך שנה לצרכי מחקר (לא בשנים עוקבות) ופעמיים בביקורים של למעלה מ-5 שבועות. אני אוהבת את נופי הארץ, את האנשים, את התרבות, את האוכל. אני מוכנה לבקר בישראל בכל עת בהתראה של רגע, כאשר יש לי הזדמנות לכך. אפילו כאשר ידיעות אודות אלימות בישראל מגיעות לכותרות אני יודעת שישראל היא מקום בטוח כמו כל מדינה אחרת אם לא יותר."

האם תוכלי לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"המקום בו גדלתי הוא פרבר של העיר ניו יורק, שם יש קהילה יהודית גדולה וקל לקחת כמובן מאליו את היכולת לחיות חיים יהודים. כיום אני גרה במונטריאול, בה יש קהילה מגוונת, מעניינת, הנוטה ליהדות מסורתית ובה יהודים ספרדים רבים. יש כאן בית כנסת רפורמי אחד ובתי כנסת רבים אחרים, קונסרבטיבים ואורתודוכסים וקהילה גדולה של יהודים 'אורתודוכסים' שאינם שומרי מצוות."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן