עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ג'ונתן ארקוש, נשיא ועד שליחי הקהילות, בריטניה

ג'ונתן ארקוש, נשיא ועד שליחי הקהילות, בריטניה

"זוהי זכות לחגוג את אורח החיים היהודי ולהגן עליו מחוץ לגבולות ישראל כשם שזוהי זכות לעשות כן בתוך שטח ישראל." 


המרואיין – ג'ונתן ארקוש (Jonathan Arkush, יליד 1958), נשיא מועצת ועד שליחי הקהילות (Board of Deputies of British Jews), ארגון הגג של קהילת יהודי בריטניה. נולדתי בלונדון וכיום אני מתגורר בקהילה יהודית גדולה בהרטפודשייר, בקצה שטחה של לונדון. היתה לי זכות גדולה להיבחר ב-2015 למנהיגות קהילת יהודי בריטניה, לוועד שליחי הקהילות ולנשיאות מועצת הועד, ארגון אשר מנהיג את קהילת יהודי בריטניה מאז הקמתו בשנת 1760!


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"ישראל תופסת מקום מרכזי בעצם הקיום שלי ולזהותי כיהודי. הקמתה מחדש של מדינה יהודית לאחר 2,000 שנה היא נס שאין לו מקבילה בהיסטוריה. עבורי הקשר לישראל, ובעתיד אני מקווה גם מגורים בישראל, הם חלק מגורלו של העם היהודי. אני מכיר יהודים רבים שחולקים עמדה זו."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"מחויב בצורה מלאה."

בתור אזרח בריטי גאה מצד אחד וכמי שמעורב בצורה כה אינטנסיבית בחיים בישראל מן הצד השני, כיצד אתה מתמודד עם מקרים בהם האינטרסים של שתי המדינות מתנגשים?

"אנחנו כולנו תוצר של מספר זהויות ותרבויות ביניהן עלינו לאזן, כיום יותר מאי פעם כאשר אנו חיים בעולם מודרני בו מתקיים חופש תנועה ומוביליות חברתית. בריטניה עצמה למשל היא ביתם של מליוני אזרחים ששורשיהם בתת היבשת ההודית וזוהי רק דוגמא אחת.

"מאחר ובריטניה וישראל הן שתיהן דמוקרטיות מערביות, ליברליות וכן בנות ברית, קשה לדמיין התנגשות אמיתית ביניהן ביחס לאינטרסים ביסוד קיומן ואני לא נתקלתי בהתנגשות שכזו במהלך חיי. כמובן שיכולות להיות אי הסכמות לגבי מדיניות או ניתוח אירועים במזרח התיכון ובמקרים אלה אני מסוגל לנטות לצד זה או אחר בהתאם למקרה. בפועל העימות הדרמטי ביותר עשוי לקרות על מגרש הכדורגל במפגש בין קבוצה ישראלית לקבוצה בריטית, ובמקרה הזה אני אעודד את שתיהן!"

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני משייך את עצמי למה שניתן לכנות – אורתודכסיות מודרנית. למרות שהייתי רוצה לראות את המסורת והפולחן היהודי זוכים לכבוד ומתקיימים בישראל, אני מכבד במידה שווה את רצונם של אלה שמבקשים לבטא את יהדותם באופן אחר או לא לבטא אותה כלל. אני תומך בגישה הסובלנית של אישים דוגמת הרב דוד סתיו."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אחריות מוסרית – לא. האם הישגיה של ישראל משפיעים עלי? בוודאי שכן ואני חש בגינם גאווה גדולה. ואם ישראל טועה מפעם לפעם, היא אינה שונה בכך מכל מדינה או פרט. אנחנו כולנו רק בני אדם."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"אני סבור שישראלים לפעמים אינם רואים את המציאות של חיים יהודיים בתפוצות (לא בהכרח חיים יהודים דתיים) והם מתקשים להבין כיצד ניתן לחיות כמיעוט, במיוחד כאשר האנטישמיות סביבך הולכת וגדלה. להם אני אומר, אנחנו וגם אתם חיים ב'שכונות' מסוכנות. זוהי זכות לחגוג את אורח החיים היהודי ולהגן עליו מחוץ לגבולות ישראל כשם שזוהי זכות לעשות כן בתוך שטח ישראל."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"אין ספק שהיא נעשתה סובלנית יותר וזהו שינוי חשוב. אני אישית נתקלתי באופן כללי רק בכבוד ובהערכה לתפקידה ומקומה של יהדות התפוצות."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן וההיסטוריה מראה שישראל עמדה במחויבות זו באופן מלא. זה מצער באופן בלתי נתפס כי מדינת ישראל לא היתה קיימת בזמן השואה, אם פני הדברים היו אחרים ההיסטוריה היתה משתנה כליל."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"כן, פעמים רבות משאוכל לספור. כל שלושת ילדי ונכדי גרים בישראל ושניים מהם עשו עלייה. בישראל אני מרגיש בבית ונטען במרץ. אני שואף להצטרף לילדי כאן בעת הקרובה."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"הקהילה היהודית בבריטניה היא אחת הקהילות היהודיות הגדולות והמשפיעות בעולם. זוהי קהילה אשר במוסדותיה ובאורח החיים היהודי שהיא מנהלת יש חוזק עצום. מרבית בני הקהילה מתגוררים בלונדון, ביניהם גם אני, ובה כל יהודי יכול למצוא משהו להזדהות עימו או להשתייך אליו. לונדון היא מקום נהדר להיות בו יהודי!"

לו יכולת להפנות שאלה לקורא הישראלי בפרויקט זה, מה היית שואל?

"האם תקדישו מעט זמן כדי ללמוד על ההיסטוריה היהודית ולהרהר בנס שהוא שימור העם היהודי ואילו לקחים תסיקו מכך על חיינו המודרניים?"

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן