עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ד"ר סילביה חיה אנטונוצ'י

ד"ר סילביה חיה אנטונוצ'י, מנהלת ארכיון הקהילה היהודית ברומא

"אני חושבת שמה שאנחנו זקוקים לו באמת הוא רב גדול עם אומץ רב, דוגמת הרמב"ם למשל, בימינו הוא נחשב לאחד מגדולי הפוסקים, אך בימי חייו היו מי ששרפו את ספריו."


המרואיינת – ד"ר סילביה חיה אנטונוצ'י (Dr. Silvia Haia Antonucci, ילידת 1969), מנהלת הארכיון ההיסטורי של הקהילה היהודית ברומא (ASCER). נולדתי ברומא ואני תושבת העיר ומאז ועד היום. אני בעלת תארים אקדמיים ב: אמנות, פילוסופיה וקריאת טקסטים וארכיבאות. מלבד עבודתי בארכיון אני גם עובדת מול המוזיאון היהודי ברומא וכן עוסקת בעיתונות. כתבתי ספרים ומאמרים ואני מעניקה הרצאות בנושאים: תולדות הקהילה היהודית ברומא, ישראל, השואה ומערכת היחסים בין היהדות לנצרות. בעבר שימשתי כסגנית נשיא איגוד ישראל-איטליה ברומא.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"חשיבות קיומה של מדינת ישראל לעם היהודי היא גדולה מכפי שאפשר להסביר במילים! רק מחשבה אחת – אם מדינת ישראל היתה קיימת בזמן מלחמת העולם השנייה אולי היו עימנו כיום 6 מליון יהודים נוספים…"

האם את חשה מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כל היהודים אחראים זה לזה, על כן כמובן שאני מחויבת להגנה על עתיד קיומה של ישראל."

האם את משייכת את עצמך לזרם דתי מסוים? 

"אני יהודיה אורתודוכסית. אני חושבת שהבעיה העיקרית של היהדות היא שאין לנו כיום דמות דוגמת הרמב"ם או יוסף קארו ועל כן אין 'שולחן ערוך' חדש אשר מתאים את חוקי היהדות לימינו. הסיכון הוא שכל אחד יפרש את ההלכה על פי רצונו ולא יהיה לנו מכנה משותף, אבל יש גם סיכון נוסף- שרבנים מסוימים חושבים שהם יכולים לכפות את הפרשנות שלהם על כל הקהילות היהודיות. אני מסתייגת משני הכיוונים הנ"ל. אני חושבת שמה שאנחנו זקוקים לו באמת הוא רב גדול עם אומץ רב, דוגמת הרמב"ם למשל, בימינו הוא נחשב לאחד מגדולי הפוסקים, אך בימי חייו היו מי ששרפו את ספריו."

האם את חשה אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"כל אדם וכל קבוצה אחראים למעשיהם שלהם בלבד, אבל כמובן שכל יהודי צריך לשאוף להימנע מהחלטות ומעשים רעים. על כן אני סבורה ששאלה זו אינה במקומה."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"אני מצטערת מאוד אבל אני לא מכירה את כל הישראלים באופן אישי, על כן איני יכולה לשפוט אותם! אני לא אוהבת הכללות מסוג זה."

כיצד היית מתארת את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"לישראל יש שגרירויות במדינות זרות ואלו מנסות להציג את ישראל כפי שהיא באמת, נגד כל המידע השגוי המוצג בכלי התקשורת בעולם, אני סבורה שזה מספיק. לישראל יש יותר מדי בעיות פנימיות בשביל לעשות יותר מכך."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכמי את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"אני לא גרה בישראל אבל ישראל היא ביתי, אני אוהבת אותה."

האם תוכלי לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"יהודים חיים ברומא מאז המאה השנייה לפני הספירה, יש לנו היסטוריה ארוכה מאוד כאן. בימינו יהודים רבים עוזבים את רומא ועוברים לישראל בשל המצב הכלכלי ועליית האנטישמיות."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן