עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ארק דייבל (Arek Dybel)

ארק דייבל, מנהל אמנותי, מוזיאון POLIN, וורשה

"אני מרגיש קרוב לזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי, אך במקביל אני רוחש כבוד רב ליהדות האורתודוכסית ולזרמים החסידיים, במיוחד לאור ההיסטוריה הארוכה שלהם על אדמת פולין אשר אבותי היו חלק ממנה."


המרואיין – ארק דייבל (Arek Dybel), מנהל התחום הקריאטיבי של תצוגת הקבע וחומרי המדיה ב-POLIN. המוזיאון לתולדות יהדות פולין. תושב וורשה, פולין.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"חשיבות גדולה עבורי באופן אישי ועבור העם היהודי כולו. זו המורשת שלי והבטחון שלי. ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון המייצגת ערכים דמוקרטיים ועל כן היא בעלת חשיבות ליהודי התפוצות אשר מתמודדים עם קשיים אפילו במדינות בעלות מסורות דמוקרטיות באירופה. במצב הנוכחי אירופה הופכת להיות שבויה בערכים הדמוקרטיים הליברליים שלה עצמה."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כן, במיוחד באמצעות תמיכה בתנועה המתנגדת לביטויי שנאה בשיח בין בעלי דעות שונות, במיוחד במדיה החברתית שם קל לשגות בהבנת הסיטואציה של ישראל, להפיץ דיסאינפורמציה ולפרסם דברי שנאה נגד ישראל."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? 

"אני מרגיש קרוב לזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי, אך במקביל אני רוחש כבוד רב ליהדות האורתודוכסית ולזרמים החסידיים, במיוחד לאור ההיסטוריה הארוכה שלהם על אדמת פולין אשר אבותי היו חלק ממנה. עם זאת, הזמנים משתנים וכולנו צריכים לשתף פעולה בהבאת היהדות למציאות העכשווית. התורה ניתנה לנו דווקא במדבר בכוונת מכוון, אך כיום יש להבין את המושג – 'מדבר' באופן סמלי יותר והחיים שלנו, מוקפים בגורדי שחקים, שוק חופשי ופלטפורמות מדיה חברתית היא מציאות חיים חדשה שיש להכיר בה ואפילו התורה מזכירה לנו בכמה פסוקים לא לשכוח לעקוב אחרי המציאות המשתנה."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"לעולם אסור לנו לשכוח כי כולנו בני אדם, אך גם אסור לנו לשכוח את המחויבות לגדל את ילדינו במקום שקט ובטוח."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"האמת היא שישראלים בהם נתקלתי היו מודעים למדי למציאות החיים של יהודים החיים מחוץ לשטחי ארץ ישראל. מצד אחד גם ישראלים וגם יהודי התפוצות הם חלק מישות אחת, אבל מצד שני אנחנו חיים במציאות חיים שונה, לטוב ולרע. בכל פעם שאני מגיע לישראל אנשים מעודדים אותי לעלות לישראל, אז אני מניח שעבור רוב הישראלים ארץ ישראל היא הארץ היחידה בה יהודים צריכים לחיות והאמת היא שהאמירה הזו ממלאת אותי שמחה בכל פעם שאני שומע אותה."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"אני לא מכיר מדיניות רשמית של ישראל בנושא, בפועל אני חושב שהמודעות לנושא בממשל הישראלי גדלה בשנים האחרונות. השלב הראשון הוא הכרה בכך שיהדות התפוצות היא תופעה קיימת וכבר הכרה זו היא עניין חיובי. אני חושב שהנדבך החשוב ביותר במדיניות שכזו היא כי ישראל תקיים יחסים טובים עם ממשלות המדינות בהן יש קהילות יהודיות. היחסים בין ישראל לפולין הם מצוינים ובאופן אוטומטי עניין זה משפר את מצבם של היהודים הגרים בפולין."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"לפעמים גם מחווה קטנה אחת יכולה להספיק על מנת להפוך קהילה מקומית לחזקה מספיק על מנת להגן על עצמה. התחושה כי יש לנו תמיכה מישראל עוזרת מאוד לתחושת הבטחון העצמי של הקהילה."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"כן, אני משתדל לבקר בישראל פעמיים בשנה. המציאות בישראל נראית כקשה עבור בעלי מקצוע בתחומים רבים אבל יש בה הזדמנות גדולה לצעירים אמביציוזים אשר עובדים בהייטק. התושבים בישראל שמחים לחיות בה וזה מניע אותם להיות יצירתיים בפיתוח הקריירה. זו היא מדינה יפה ובאופן אישי אני מאוד מחובר אליה."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? 

"הקהילה שלנו בוורשה היא קטנה מאוד אבל אינטימית ומאורגנת מאוד. יש פעילויות לילדים ולמבוגרים. מצד אחד זה קצת כמו לחיות ב'בועה' יהודית בה כולם מכירים את כולם, מצד שני זה קשה מעט למצוא בת זוג."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן