עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

רבי שלמה אזוגי

רבי שלמה אזגורי, פאלם ביץ', פלורידה

"הרושם שלי הוא כי ישראל כמדינה אינה עושה מספיק על מנת לחנך את הישראלים לגבי יהדותם ולגבי הקשר עתיק היומין בינם ובין ארץ ישראל. ישראלים רבים לא מבינים מי הם כיהודים ועל כן לא מזדהים עם היסודות המחברים בינינו ובין רצועת אדמה קטנה זו."


המרואיין – רבי שלמה אזגורי (Rabbi Shlomo Ezagui), מנהל בית חב"ד ליובאוויטש בפאלם ביץ'. בית החב"ד הראשון באיזור פאלם ביץ', אשר הוקם ביוזמת רבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מליובאוויטש. במקור אני בן אחת הקהילות היותר יהודיות ויותר מסורתיות בעולם – הקהילה היהודית במונטריאול, קוויבק, קנדה. כיום אני מתגורר בעיר פאלם ביץ' גרדנס (Palm Beach Gardens), בה קיימת אחת הקהילות היהודיות הלא מסורתיות בעולם, פחות מ-10 אחוז מהיהודים כאן משתתפים באיזו שהיא פעילות דתית או מסורתית.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"חשיבות עצומה, הן ברמה האישית והן ברמה העולמית. המדיניות, הפעולות, מה שישראל עושה או לא עושה, משליכים ומשפיעים על היהודים כולם, על הזהות שלנו ועל האופן בו העולם מתייחס אלינו."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"אני מרגיש מחויב לשלומם, בטחונם וחוזקם של אנשים יהודים בישראל ובכל מקום בו הם נמצאים בעולם. בגלל שבישראל יש אוכלוסיה יהודית גדולה כל כך, יש להגן עליה באופן פיזי וכן להגן על הדימוי שלה בעולם."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני שומר על המסורות העתיקות של העם היהודי, אלה אשר בליבן שומרות על החיבור בין היהודי לאמונה הדתית. אין ספק כי יש לסמן ולהגן על חוקי המסורת היהודית. רק בהינתן גבולות ברורים היהדות יכולה לשרוד. כל אותן קבוצות של יהודים אשר פגעו במסורת העתיקה ובחוקי היהדות, התנתקו מהעבר שלנו והוכיחו את עצמן כחסרות הצלחה בלשמור על זהות יהודית אצל חבריהם יותר מאשר למשך 3 דורות. על מנת שהעם היהודי ימשיך להתקיים צריכים להיות חוקים ברורים המגדירים מה הופך אותך ליהודי."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אני לא מרגיש אחריות מוסרית להחלטות שמקבלים אנשים אחרים. עם זאת, כפי שציינתי לעיל, בתור יהודי אני בהחלט מחויב להשמיע את עמדותי, מכיוון שארץ ישראל שייכת לכל היהודים ועל כן האשמה על החלטות שמתקבלות בישראל מוטלת לבסוף על כתפי היהודים כולם"

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"זו שאלה מטעה, מכיוון שישראלים אשר עוזבים את ישראל רק רואים את ההזדמנות לחופש והאפשרויות הכלכליות בחיים מחוץ לישראל, בעוד שישראלים אשר נשארים בישראל אינם לוקים בהבנת דבר, הם למעשה מבינים היטב את הקושי והבעיות בחיים בתפוצות."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"אני לא יודע אם יש לישראל מדיניות כלפי יהדות התפוצות, מלבד הנסיון לגרום להם לעלות לישראל, לבקר בישראל או להשקיע בישראל."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן, אם אנחנו רוצים לחיות כעם יהודי, יש לנו אחריות זה לזה."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"ביקרתי בישראל פעמים רבות ואף חייתי בה לתקופה. הרושם שלי הוא כי ישראל כמדינה אינה עושה מספיק על מנת לחנך את הישראלים לגבי יהדותם ולגבי הקשר עתיק היומין בינם ובין ארץ ישראל. ישראלים רבים לא מבינים מי הם כיהודים ועל כן לא מזדהים עם היסודות המחברים בינינו ובין רצועת אדמה קטנה זו."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"הקהילה היהודית בעיר בה אני גר ב-30 השנים האחרונות התבוללה כמעט לגמרי. יש לנו רק מקווה אחד, גן ילדים דתי אחד ורק מחנה קיץ מסורתי אחד. במהלך השנים נעשו נסיונות להקים עוד מוסדות כאלה כמו גם מסעדות כשרות, חנויות יודאיקה וכו' והן כולם הסתיימו בכישלון, בשל היעדר עניין מצד הקהילה. אני חי בקהילה בה אחוז היהודים באוכלוסייה הוא בין הגדולים ביותר בארה"ב. מתוך אוכלוסייה בת כמליון איש, כ-250,000 איש הם יהודים."

האם יש שאלה נוספת שיש לדעתך להוסיף לשאלון הפרויקט?

"מהי ההצעה הטובה ביותר לדעתך אשר תביא לחיזוק הזהות היהודית והחיבור ליהדות? התשובה שלי- חינוך יהודי אמיתי לילדים."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן