עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

אדווין פרנקל

אדווין ר' פרנקל, אוהיו

"ישראל מצפה לתמיכה מיהודי התפוצות גם כאשר היא עושה פעולות שקשה לתמוך בהן. היא מתאווה לעוד כסף אמריקאי למרות שיש לה את אחת הכלכלות החזקות בעולם."


המרואיין – אדווין ר' פרנקל (Edwin R. Frankel, יליד 1963), עוסק בבניית תוכניות לימוד וחינוך וכן מפעיל מוסד המעביר קורסים להכנת מזון כשר. נולדתי ברוצ'סטר, ניו יורק. בהיותי ילד עברתי עם משפחתי לפילדלפיה ובה גדלתי. כיום אני מתגורר בעיר קולומבוס במדינת אוהיו.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"ישראל נמצאת בלב הזהות היהודית שלי מאז ילדותי. אינך יכול ללמוד תורה, להתפלל או לעסוק בטקסט יהודי אחר מבלי לפתח קשר לישראל. הקמתה של ישראל בשנת 1948 הולידה קהילה חדשה בארץ אשר בשתי תקופות בהיסטוריה היתה המולדת היהודית. אין זה מקרה כי שלושת ילדי ואשתי לשעבר עלו לישראל."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כן."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני יהודי דתי ושומר מצוות, גם אם אני מזדהה מבחינה פילוסופית עם התנועה הקונסרבטיבית המסורתית, אני מרגיש בבית בכלל ישראל. לגבי הדומיננטיות האורתודוכסית אני מאמין שהיא מנוגדת לרוב העולם היהודי. אני מאמין בהלכה, אבל כאשר המסורות העתיקות אשר במשך דורות איחדו בינינו הופכות לגורם מפריד, אלה שעושים בהן שימוש כזה צריכים לספק מענה לכך. הגיעה העת להבהיר לקהילה האורתודוכסית כי אין להם מונופול על אורח החיים היהודי."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אחריות מוסרית? באיזה מובן? אני סבור שישראל מתנהגת בדרך כלל באופן אתי ומוסרי כלפי הפלסטינים. האם יש מקום לשיפור? בוודאי. עם זאת כאשר מתמודדים עם אויב אשר אפילו אינו מכיר בזכותה של ישראל להתקיים, כיצד ניתן לקיים עימו מו"מ אמיתי. כיצד ניתן לקיים מו"מ כאשר הצד השני מפרסם הצהרות מסוג אחד בערבית לציבור שלו ומפרסם הצהרות אחרות באנגלית שמתאימות למה שהעולם רוצה לשמוע. אם רק יותר אמריקאים היו מבינים ערבית הפלסטינים לא היו יכולים להצליח לעולם עם הטקטיקה הזו."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"כי אתה יכול לחיות חיים בטוחים, תוססים ופתוחים כיהודי בחלקים גדולים של העולם. יהודים אינם מתביישים להיות יהודים ואינם בשום צורה אזרחים סוג ב', במרבית העולם."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"ישראל מצפה לתמיכה מיהודי התפוצות גם כאשר היא עושה פעולות שקשה לתמוך בהן. היא מתאווה לעוד כסף אמריקאי למרות שיש לה את אחת הכלכלות החזקות בעולם."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן, כאור לגויים לישראל חייבת לסייע לכל מי שנמצא במצוקה, לא רק ליהודים."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"הביקורים שלי בישראל היו לפני זמן רב מדי בשביל לומר משהו רלוונטי לימינו, אך כאשר שהיתי בישראל למשך שנה כסטודנט באוניברסיטה העברית היתה לי ההזדמנות לפגוש ישראלים רבים, לא כתייר אמריקאי, אלא כשווה להם. עסקתי בהוראה בהתנדבות בבתי ספר בישראל ועבדתי כאורז לחם במאפיית אנג'ל. התאפשר לי להכיר את החיים בישראל לא כמבקר מבחוץ, אלא כחלק מן החברה הישראלית."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"קהילה פעילה בת אלפי חברים ובה: בתי כנסת פעילים המייצגים זרמים שונים ביהדות ארה"ב, מרכז קהילתי יהודי, מקווה, בשר כשר בסופרמרקט המקומי ועוד שירותי קהילה רבים אחרים."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן