עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

מיכאל לוי, בעלים ומנכ"ל LEVI Corp, אנקונה, איטליה

"אני חושב שלישראל יש את אחד הצבאות המוסריים בעולם ואם חייל מתנהג באופן לא ראוי אני סבור שהוא צריך להיות מוענש בהתאם לחוק הישראלי. אני חושב שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפניה מדינות אויבות ומפני טרור ואני מוכן לתמוך בישראל בגלוי בכל דיון פומבי."


המרואיין – מיכאל לוי (Michael Levi, יליד 1969), בעלים ומנכ"ל LEVI Corp, חברה הפועלת בתחום הדלקים. יליד יוגוסלביה, בעל דוקטורט בהנדסה. תושב העיר אנקונה באיטליה.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"לישראל יש חשיבות גדולה עבורי מכיוון שהמורשת היהודית שלי מבוססת עליה, אני מרגיש חיבור אמיץ לארץ. מרבית בני משפחתי גרים בישראל. ישראל חשובה ליהדות התפוצות גם משום שהיא מספקת להם הגנה. אספקט נוסף לקיומה של ישראל הוא האופן בו היא מעודדת דתות מונותיאסטיות קרובות (נצרות ואיסאלם) לשנות את יחסן אל היהדות. הנצרות בעידן טרום ועידת הוותיקן השנייה היתה דת שביקשה לרשת את היהדות. כיום ישראל היא הלב של המונותיאזם כשם שהיתה בתקופה בה שכן בה בית המקדש. בשנים מאז לנוצרים יש את רומא ולמוסלמים יש את מכה ומדינה, אני סבור שמדובר באחד ההיבטים המרתקים לקיומה של ישראל."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"אני חש מחויבות חזקה, אני מחשיב את עצמי כציוני."

האם אתה משייך את עצמך לזרם מסוים ביהדות?

"כן, הייתי חבר למשך 8 שנים בהנהגת התנועה הרפורמית בפולין."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"אני חושב שיש מספר מדינות האחראיות לסכסוך הישראלי-פלסטיני וכי מדובר בסוגיה סבוכה. הסכסוך הוא אחד מתוצריה של המלחמה הקרה, כיום הוא נתמך על ידי איראן ומדינות ערביות דוגמת קטאר המבקשת להשיג שליטה בירושלים ובמסגד אל אקצה.

"אני חושב שלישראל יש את אחד הצבאות המוסריים בעולם ואם חייל מתנהג באופן לא ראוי אני סבור שהוא צריך להיות מוענש בהתאם לחוק הישראלי. אני חושב שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפניה מדינות אויבות ומפני טרור ואני מוכן לתמוך בישראל בגלוי בכל דיון פומבי. הבעיה באירופה היא כי יש בה תעמולה רבה, לרוב פרו-פלסטינית ורוב הציבור לא מכיר את פרטי הסכסוך. אני לא מרגיש אחריות מוסרית אבל כמובן שאני רוצה שישראל תחזיק בעליונות מוסרית על פני כל מדינה אחרת, גם בזמן הסכסוך ובזמן מלחמה (טיפול באסירים, הגנה על זכויות מיעוטים, הענשת חריגים הפועלים בניגוד לחוק וכו')."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"כי צריך להיות קשר חזק יותר בין ישראל לתפוצות. כיום המשבר הכלכלי באירופה משפיע על היהודים, אנטישמיות היא בעיה רצינית. יהודי התפוצות צריכים להיחשב כחלק מישראל."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"הממשלה הנוכחית מחזיקה במדיניות ימנית מדי ונותנת עדיפות לעמדות חרדיות קיצוניות."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן, זוהי משימה חשובה והיא צריכה להיות אחת ממטרותיה של ישראל."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"אני מבקר בישראל לעתים קרובות. ישראל היא מדינה מודרנית ומעניינת מאוד. יש בה יהודים מכל העולם וזה מדהים לראות כיצד השונות הזו מתגבשת לכדי אחדות. החברות במדינות אחרות בימינו הן מחולקות מדי, העולם שוב כושל בעניין זה. מצד שני התרשמתי כי לצעירים ישראלים אחרי השירות הצבאי יש בעיות רבות בכניסה לעולם העסקים, כמו גם הבחנתי בהשפעה שיש לטרור על חיי היומיום."

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"אני גר כיום בעיר אנקונה באיטליה, בה יש כ-100 משפחות יהודיות. לפני כמה מאות שנים היה זה אזור בו התקיימה קהילה יהודית גדולה ותוססת. הקהילה באנקונה מפוצלת למדי ורבים מחבריה לא ביקרו בישראל. רק למעטים יש קרובים ישירים בישראל. מספר הדתיים בקהילה הוא מועט ובמרבית השבתות בתי הכנסת אינם מלאים."

האם יש לדעתך שאלה שיש להוסיף לשאלון הפרויקט?

"כן, איזה עתיד אתה רואה ליהודי התפוצות? איזו השפעה תהיה להגירה המוסלמית בעניין זה? האם העליה בהיקף הסחר בין מדינות ערב לאירופה וארה"ב תשפיע על היהודים? האם מדינות המערב יקלטו מהגרים יהודים בדומה לתקופה לאחר השואה?

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן