עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

ג'ולי ברוק

ג'ולי ברוק, פעילה במפלגה הדמוקרטית, אוהיו

"אם אני או מישהו אחר, מרגישים שישראל היא הסוגיה החשובה ביותר שצריכה להכתיב את כל חייהם, הם צריכים לעבור לגור בישראל. אם הם מחליטים לגור בתפוצות, הם צריכים להבין לדעתי שהם בוחרים בנוחות או בהצלחה או בקריירה על פני ישראל."


ג'ולי ברוק (Julie Brook, ילידת 1960), נולדתי בשיקגו, כיום אני תושבת סינסינטי, באוהיו, ארה"ב. בוגרת לימודי MBA באוניבריסטת אילינוי. מכהנת כסגן יו"ר המפלגה הדמוקרטית במחוז המילטון.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"חשיבות גדולה."

האם את חשה מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כן."

האם את משייכת את עצמך לזרם דתי מסוים? מהי עמדתך בנוגע לדומיננטיות של הזרם האורתודוכסי בממסד הדתי בישראל?

"כן, אני קונסרבטיבית. כל עוד האורתודוכסים לא מנסים לכפות עלי את אמונותיהם, לדעתי אורח החיים השמרני שלהם לא משפיע עלי. כאשר הם נהיים קיצוניים וכופים חקיקה דתית בישראל, אז אמונותיהם הופכות להיות בעייתיות עבורי. אני חוששת שהאורתודוכסים איבדו את החיבור למציאות ועוורים לפלגנות שהם גורמים, בדרך לייסוד חקיקה דמויית שריעה."

האם את חשה אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"לעתים."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"נאמנותי לדעתי צריכה להינתן למדינה המשמשת לי כבית ומגינה עלי. לישראלים יש לעתים ציפיות לא ריאליות לגבי האופן שבו אני צריכה להרגיש, האופן בו אני צריכה להצביע ולמה ישראל והיהודים הם לא הנושאים שמכתיבים את מה שהממשל שלנו חושב או פועל לקראתו, על בסיס יומי.

"אם אני או מישהו אחר, מרגישים שישראל היא הסוגיה החשובה ביותר שצריכה להכתיב את כל חייהם, הם צריכים לעבור לגור בישראל. אם הם מחליטים לגור בתפוצות, הם צריכים להבין לדעתי שהם בוחרים בנוחות או בהצלחה או בקריירה על פני ישראל. יתר על כן, אני סבורה כי אין להם זכות לכפות עלי את רגשות האשם שלהם, מכיוון שהם אשמים עוד יותר ממני בנטישת ישראל, מאשר הממשל האמריקאי שלא רואה בישראל את הסוגיה החשובה ביותר עבורו."

כיצד היית מתארת את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"ישראל לדעתי סבורה שטובתה צריכה להיות השיקול המכריע בכל עניין, באופן הזה יש לה לעתים ציפיות כמעט ילדותיות."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"כן, משום שהיא מצפה ליחס דומה מצד כל יהדות התפוצות."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכמי את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"כן, ביקרתי בישראל מספר פעמים. החיים בישראל הם מאוד מפותחים ומודרניים, אתם עומדים בחזית הטכנולוגיה, האופנה, חינוך, הרפואה. באותה מידה אתם גם מיושנים בכך שאתם מאפשרים לממסד הדתי להכתיב 100 אחוז מן המדיניות החברתית באופן שגורם לישראל שלא לראות את תהליך ההקצנה שחל בה."

האם תוכלי לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"בעיר בה נולדתי וגדלתי, שיקגו, יש, כך אני מרגישה, יהודים מכל סוג ומכל מקום וכן תרבות יהודית בדומה לזו שיש בניו יורק. אני מרגישה כי מתקיימת בקהילה קשת מגוונת של דעות ועמדות ביחס לישראל. בעיר בה אני מתגוררת כיום הקהילה קטנה בהרבה, ימנית ברובה הנוטה לצד הרפובליקני בגלל האמונה כי המפלגה הרפובליקנית תומכת יותר בישראל. כאשת המפלגה הדמוקרטית אני לא מסכימה לטענה זו."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן