עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

צ'רלס מנקין

צ'רלס ה. מנקין, פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת מרילנד

"ישראל יכולה להיות משמעותית הרבה יותר עבור העם היהודי ככלל אם היא תהפוך למדינה דמוקרטית וליברלית עבור כל תושביה, תייצר זהות ישראלית ותאפשר לכלל התרבויות של אזרחיה (יהודים, פלסטינאים וכו') לשגשג."


המרואיין – צ'רלס ה. מנקין (Charles H. Manekin, יליד 1953), פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת מרילנד. נולדתי בבולטימור, מרילנד. אני גר בישראל ונוסע למרילנד בהתאם לצרכי עבודתי באוניברסיטה.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"עליתי לישראל לפני כ-40 שנים מכיוון שהבעיות איתן מתמודדים יהודים בישראל עניינו אותי יותר מאלה איתן מתמודדים יהודים בתפוצות. במהלך 40 השנים האלה הבעיות החמירו: הפערים הכלכליים החריפו, התחזקו הנאמנויות 'השבטיות' וישראל היא מדינה יותר מפלה אתנית (לטובת היהודים) מאשר בעת הקמתה. ישראל יכולה להיות משמעותית הרבה יותר עבור העם היהודי ככלל אם היא תהפוך למדינה דמוקרטית וליברלית עבור כל תושביה, תייצר זהות ישראלית ותאפשר לכלל התרבויות של אזרחיה (יהודים, פלסטינאים וכו') לשגשג."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"כאזרח אני מרגיש מחויב להבטיח את קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, ליברלית ומכלילה עבור כל תושביה, תוך כדי שמירה על אחריות לאומית לגבי רווחתם של מי אשר נפגעו מקיומה של מדינת ישראל."

האם אתה משייך את עצמך לאחד הזרמים המוכרים ביהדות? מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"אני אורתודוכסי מודרני. אני חושב שלאף מדינה לא צריך להיות 'ממסד דתי'. את הדת יש להותיר בידי קהילות דתיות על מנת שינהלו אותה לעצמם באופן פרטי, בדומה למצב בארה"ב. הכישלון בהפרדת דת ומדינה הוא רע למדינה, רע לדת, רע ליהדות האורתודוכסית ורע לכל אשר הזרמים והדתות בישראל."

האם אתה חש אחריות מוסרית למדיניותה ופעולותיה של ישראל (דוגמת האופן בו היא מנהלת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני)?

"לכל היהודים יש אחריות מוסרית זה לפעולותיו של האחר, אבל כיהודי אין לי אחריות מוסרית לפעולותיה של ישראל יותר מאשר לפעולות של כל קהילה יהודית אחרת. כאזרח ישראל לעומת זאת, אני שותף באחריות לפעולותיה של ישראל."

להשקפתך, מהי השגיאה העיקרית שעושים ישראלים בהבנת מציאות חייהם של יהודים מחוץ לגבולות ישראל?

"ישראלים כושלים מלהבין כי ניתן לקיים חיים יהודים מלאים מחוץ לשטחה של ישראל ובמקביל ניתן להיכשל בקיום חיים יהודים מלאי משמעות בתוך ישראל, גם אם (במקרים מסוימים במיוחד במקרה זה) אתה מקיים אורח חיים שומר מצוות על פי המסורת וההלכה."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"יהודים בישראל יכולים לתרום לחיזוק הידע אודות היהדות בקרב יהודי התפוצות, זוהי לדעתי מטרה ראויה."

להשקפתך האם יש למדינת ישראל מחויבות להגן ולסייע לקהילות יהודיות במצוקה?

"אני סבור שכל הקהילות היהודיות צריכות להגן זו על זו ובכך אני כולל כמובן גם את הקהילה היהודית בישראל."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"אני גר בישראל ונוסע להרצות באוניברסיטת מרילנד בהתאם לצורך. אני נהנה מהמפגש עם רוב הישראלים שאני מכיר, נהנה מהתרבות הישראלית, האוכל, מזג האוויר. כיהודי בעל עמדות ליברליות יש דברים רבים באתוס הישראלי שאני מוצא כדוחים ומיותר לציין שאיני מחבב את תחושת הפריבילגיות האתנית והאפליה שהן אינהרנטיות למדינה.

"מדינת ישראל תוארה כמקבץ של שבטים אשר מנהלים מו"מ זה עם זה, כאשר היותך יהודי נושאת עימה שורה של זכויות יתר. הייתי רוצה שזהות ישראלית תחליף את הזהות היהודית. הייתי רוצה שהיהודים כאן יתגברו על תסמונה השואה שלהם אשר לדעתי מאלחשת את הנפש היהודית."

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן