עין לציון צופיה

"עין לציון צופיה" הוא פרויקט תוכן המבקש לשקף בצורה בלתי אמצעית את מגוון העמדות המתקיים ביהדות התפוצות בנוגע למדינת ישראל. במסגרת הפרויקט הוצג שאלון זהה לחברי קהילות יהודיות ברחבי העולם ובו התבקשו לנסח את עמדותיהם בנוגע למדינת ישראל ובהתייחס לסוגיות שונות. לפניכם תשובותיהם

פרופ' לורנס תומאס

פרופ' לורנס תומאס, אונ' סירקיוז, ניו יורק

"לעתים קרובות אני מגן על ישראל בדרכים עקיפות. אחת השיטות הרטוריות החביבות עלי היא לשאול את בן שיחי אם הוא ביקורתי בצורה עזה כל כך כלפי מדינות או לאומים אחרים מלבד ישראל. אחרי הכל זה לא סביר לאף אדם לטעון כי ישראל היא המדינה 'הרעה' היחידה בעולם."


המרואיין – לורנס תומאס (Laurence Thomas), פרופסור לפילוסופיה ומדעי המדינה באוניברסיטת סירקיוז, ניו יורק. אני מחשיב את עצמי כבר מזל שזכיתי לחיות חיים נפלאים, סיימתי את לימודי הדוקטורט שלי בטרם מלאו לי 26 וכעת התחלתי את השנה החמישית שלי כפרופסור מן המניין.


איזו חשיבות יש לדעתך, אם בכלל, לקיומה של מדינה יהודית, עבורך אישית ועבור היהודים בעולם ככלל?

"עבורי באופן אישי קיומה של ישראל הוא בעל חשיבות מאוד מאוד מאוד גדולה. ביקרתי בישראל מספר פעמים ובכל פעם, באופן קסום כמעט, התקרבתי אליה יותר. אני מעריך שכל יהודי ממוצע מעריך מאוד את קיומה של ישראל. עבור היהודי הממוצע מדינת ישראל היא לא פחות ממתנה רוחנית מאלוהים."

האם אתה חש מחויבות להבטחת קיומה של מדינת ישראל?

"לעתים קרובות אני מגן על ישראל בדרכים עקיפות. אחת השיטות הרטוריות החביבות עלי היא לשאול את בן שיחי אם הוא ביקורתי בצורה עזה כל כך כלפי מדינות או לאומים אחרים מלבד ישראל. אחרי הכל זה לא סביר לאף אדם לטעון כי ישראל היא המדינה 'הרעה' היחידה בעולם."

מהי עמדתך ביחס לדומיננטיות האורתודוכסית בממסד הדתי בישראל?

"זה מעניין, אני מתפלל בבית כנסת אורתודוכסי, אבל מעולם לא עלה לדעתי להעביר ביקורת על אנשים שאינם מתפללים בבית כנסת אורתודוכסי."

כיצד היית מתאר את מדיניותה של ישראל (באופן רשמי ובפועל) בנוגע ליחסיה עם יהדות התפוצות?

"מדיניותה של ישראל כלפי התפוצות היא חיובית למדי."

האם ביקרת אי פעם בישראל? כיצד תסכם את רשמייך מן המציאות הישראלית?

"בשתי מילים: טובה מאוד!"

האם תוכל לספר מעט על הקהילה היהודית בעירך? האם מתקיימת בה פעילות מאורגנת?

"כפי שציינתי לעיל אני מתפלל בבית כנסת אורתודוכסי. רב בית הכנסת הוא טוב מאוד בתפקידו וכלל המתפללים ניחנים בטוהר לב. מצד אחד אין אצלנו גילויים של התנשאות או עליונות ועם זאת לכולם יש תחושה ברורה של מחויבות."

האם יש לדעתך שאלה שיש להוסיף לשאלון הפרויקט?

"מהו הדבר בישראל שגורם לך לאי שביעות הרצון הגדולה ביותר?"

ראיונות נוספים

דילוג לתוכן